Förutom att erbjuda extra säkerhet ska även din personliga utrustning vara komfortabel, oavsett väder. Rätt underställ är som pricken över i. Lager på lager För att vara rustad för skiftande väder och temperaturer finns stora fördelar att klä sig i lager-på-lager, inte minst vid motorcykelkörning. Det understa lagret, understället, är framförallt till för att transportera… Läs mer
Bra motorcykelkläder skyddar dig från mängder av olika faktorer. Bland annat gör rätt skyddsplagg att du känner dig komfortabel. Illasittande, obekväm utrustning kan i värsta fall vara en distraktion, och det sista som du som motorcyklist behöver är saker som stör din körning. Det är du som skyddar dig – ingen annan. Skyddsutrustningens viktigaste funktion… Läs mer
Text om GPS Hjälmlag sedan 1975 Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm begår man brott mot… Läs mer
Text om väskor Hjälmlag sedan 1975 Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm begår man brott mot… Läs mer
Text om andra tillbehör än på kroppen Hjälmlag sedan 1975 Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm… Läs mer
En motorcykel och moped är ju enkelt uttryckt en samling delar som rör på sig och slits ner. Metall, elektronik och andra material kan gå sönder med tiden, förändras eller skadas. Då behövs reservdelar. Här kommer ett antal tips och råd innan du köper reservdelar till din hoj. Original eller kopior? Välj alltid i första… Läs mer
Text om att hålla tjuven borta Hjälmlag sedan 1975 Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm begår… Läs mer
Idag är det enda kravet, i Sverige, att du som motorcyklist måste bära en godkänd hjälm medan du kan välja att bära vilket kläder, handskar, skor som helst. Det finns inga myndighetskrav på motorcyklisten att denna skall bära en godkänd skyddsutrustning i övrigt. Med det sagt bör du alltid ha godkänd utrustning på dig när… Läs mer
Text om kläd- och skyddsvård Hjälmlag sedan 1975 Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm begår man… Läs mer
Precis som händer och handleder är fötter och fotleder en koncentration av små och ömtåliga ben. Det är en anledning till varför du alltid bör bära särskilda motorcykelstövlar vid motorcykelkörning. Glöm inte bort fötterna Vad du kör för typ av motorcykel spelar ingen roll. Ett par bra motorcykelstövlar skyddar dina fötter vid en olycka, oavsett… Läs mer