Att resa på motorcykel

Att resa på motorcykel kan betyda så många olika saker.

För några av oss är det en kortare tur i närområdet. Andra tycker att en resa måste gå jorden runt minst ett varv för att räknas. De flesta av oss håller oss till äventyr däremellan.


En av livets höjdpunkter

Det gemensamma för många av oss hojåkare är att det är under en mc-resa vi hittar höjdpunkterna i livet, vare sig det är i all enkelhet i vårt närområde, en Sverigetur, eller på egen hoj i Europa. Allt fler reser till fjärran länder med en professionell reseoperatör. Oavsett typ av resa skapar det spännande upplevelser, nya vänner och oförglömliga minnen. Har man en gång drabbats av resfebern är det svårt att sluta.

Hör du till de som bara NÄSTAN kommit iväg på favoritresan?

Det kanske viktigaste är att se till så man inte bara sitter hemma och drömmer, utan att man verkligen kommer iväg. Oavsett hur du förbereder resan är ett bra tips att tidigt spika ett avresedatum samt hur länge man tänker vara borta.

Ingen planering alls fungerar för en del, andra kommer aldrig iväg för att detaljplaneringen aldrig blir färdig. Se till att boka tid för service av motorcykeln innan resan och se över alla prylar du skall ha med dig.

Internet är en fantastisk informations- och inspirationskälla när du planerar resan. Där finns allt från utförliga utrustningslistor till inspirerande reseberättelser från tidigare resenärer. Här finns länkar till några bra inspirationskällor. På Mc-Mässan kan du även lyssna på föredrag och träffa många olika researrangörer.

Fem sätt att resa på mc

Själv är bäste dräng

Det enklaste men samtidigt mest komplicerade är att åka ensam. . Du kan ta dagen som kommer eller följa en noggrant uttänkt plan. Fördelarna med att åka ensam är bland annat att du lättare får kontakt med nya människor, kan ta en vilodag när du vill eller kanske köra en långåkardag från det att du vaknar på morgonen tills det är sängdags och lite till. Du kan åka hem när du vill, eller ringa chefen och meddela att du blir borta på obestämd tid.

Nackdelarna med att åka ensam kan vara att du inte har någon att dela äventyret med, ingen att ta hjälp av om det strular till sig, och att man ibland begränsar sig och tänker mer på risker än möjligheter när man åker ensam.

Även om du bara har dig själv att ta hänsyn till är det smart att ha en plan för resan. Ju bättre förberedd du är, desto större möjligheter finns det att välja, välja bort eller hitta på nya mål. Möjligheten finns ju också att du hittar nya reskompisar längs vägen.

Det lilla kompisgänget

Att åka med kompisar är nog det vanligaste sättet att resa. Ett litet kompisgäng som känner varandra väl och redan har slipat av de flesta konfliktorsakerna kan vara underbart.

Ofta är det någon i gänget som har varit ute på en liknande resa tidigare och sköter grundplaneringen. Man fixar boende under resans gång och lagar ofta maten gemensamt. Det blir mycket tugg kompisar emellan, och även om man inte har likadana  körkunskaper och hojar så är ju det viktigaste att man vet att man trivs ihop, och står ut med varandras egenheter.

Flexibiliteten är stor, och glädjen att ostört umgås med sina kompisar är nästan oöverträffad i resesammanhang. Minst en rejäl resevecka per år med kompisarna borde vara en mänsklig rättighet.

Klubben med stort K

Många reser med den lokala motorcykelklubben, märkesklubben eller i sammanslutningar med gemensamma intressen utanför motorcykelkörningen. Det kan vara allt från resor till historiska platser, matresor, grusresor, museer, tävlingar  eller andra gemensamma intressen.

Det påminner om resan i det lilla kompisgänget, men man är oftast fler deltagare och resan är vanligtvis mer planerad i detalj. Reseansvarig delar ofta ut GPS-rutter och information om vad de olika dagarna innehåller. Ofta kör deltagarna i mindre delgrupper, och det går att byta grupp under resans gång. Du kanske själv har ett intresse du vill dela med dig. Det är bara de ogjorda resorna man ångrar.

Det STORA äventyret

Betyder inte att man behöver köra jorden runt.  Det kan vara allt från en flera veckor lång resa i ett speciellt intressant område till en långresa till andra världsdelar. Det kräver oftast noggrann planering och en välfylld plånbok, men ge inte upp drömmen för det.

Kommer du iväg så får du minnen för livet, och även om resan inte skulle bli av är planeringen en resa i sig, och det är faktiskt tillåtet att ha drömmar även om de inte skulle bli förverkligade inom den närmaste framtiden.

Professionella researrangörer

Att köpa en färdigplanerad resa med lokalkunnig guide och ordentlig rekognoserad och planerad tur blir allt populärare. Många av resorna sker under den årstid vi kallar vinter, men utbudet är enormt och variationen av standard och grad av äventyrlighet är stor. Detsamma gäller kostnaden för resan. Ofta går resan till trakter som kan vara svåra att planera själv. Många gånger ingår hyra av motorcykel i priset.

Här finns även temaresor till exempel offroadturer, äppelblom i Hardanger, historiska hotell, gamla krigsskådeplatser samt resor med välgörenhetsinslag som Kenya och Nepal bara för att nämna några exempel.

När man skall lägga ut summor på ett antal tiotusen kronor gäller det att verkligen se till att det är en seriös och erfaren reseoperatör man anlitar.

Marknaden för professionella researrangörer för motorcykelresor har exploderat de sista tio åren. För 20 år sedan fanns mindre än en handfull mcrelaterade researrangörer i Sverige. Vissa år kunde de räknas på ena handens tumme. De allra flesta är idag mycket seriösa, men det är ändå mycket viktigt att höra med tidigare deltagare om hur de upplevde arrangören. Googla gärna på den arrangör du tänkt dig.  Det finns ju många sätt att arrangera en resa på, och det är viktigt att du väljer en resa och arrangör som passar just dig. Svenska researrangörer måste vara anslutna till Resegarantifonden. Det betyder att de måste avsätta pengar i form av en bankgaranti som garantera att du får tillbaka pengarna om resan inte blir av eller om något oförutsett händer under resans gång. Läs mer på deras hemsida.

Papper och tillstånd

Passet är lika viktigt som körkortet.

Registreringsbevis för motorcykeln och försäkringsbevis samt telefonnumret till SOS International. Grönt kort från försäkringsbolaget. Samt visum för vissa länder är några av de viktigaste papperen.

Se till att komma iväg

Sist men inte minst viktigt.  Glöm inte att ha kul. Njut i fulla drag av roliga vägar, fantastisk utsikt och inte minst alla fantastiska människor du träffar på när du minst väntar dig det. De flesta problem du tänkt ut innan resan inträffaraldrig. Stanna och prata med folk längs vägen. Njut av god mat.  Ta massor av bilder och videosnuttar.

Det kommer att glädja och inspirera både dig och andra för lång tid framåt. Kanske ett litet föredrag om din resa för släkt vänner när du kommer hem. Spara kontaktuppgifter och adresser till människor du möter efter vägen. Det leder ofta till nya vänner,  upplevelser och kanske nytt ressällskap på din nästa resa.

mcbranschen.se