Trial och Enduro hamnar ofta tillsammans med Motocrosshojar lite enskilt gentemot övriga kategorier då dessa motorcyklar i stor utsträckning används för motionsträning och tävlande.
Enduro-motorcyklar körs på utstakade spår, ofta i en skog, som en motorklubb tillhandahåller på organiserade träningstider. Enduron är väldigt smidig att köra och har lång fjädringsväg, det tillsammans med hög markfrigång gör den optimal att köras i skogen.
Trial-motorcyklar är ännu smidigare och är byggda för att klara alla typ av hinder, dels kan dom köras över stora stockar och stenar i en skogsslänt, men Trialen används även för att köra på uppbyggda hinder så som gamla skrotbilar eller betongfundament.
Trial-motorcyklar finns anpassade för både ungdomar och vuxna. Detsamma gäller för Enduron, dock kör ungdomar här på Motocross-motorcyklar innan dom vid 13-15 års ålder kan börja köra Enduro-motorcyklar som finns från 125cc.
Det finns även en del Enduro-motorcyklar med större motorer som påminner om Adventure-kategorin. Dessa används inte för tävlande utan passar bättre för en heldag med utforskande av grusvägar och enklare skogsstigar.