Custom

Med lång, låg anpassning, utmärkt finish och praktiska allsidiga funktioner har customhojar en tidlös bild som tilltalar många.


Eftersom custom-cyklar huvudsakligen är avsedda för tyst körning i maximal komfort, är dessa maskiner inte inspirerande för hård körning. Styrkan ligger i den känslomässiga upplevelsen att slappna av på en kraftfull cykel. Trots det ger låg sits och bred kontroll fullständig kontroll i stadstrafiken. För att inte tala om den befriande upplevelsen du får på den öppna landsvägen!

De flesta anser att custommotorcyklar, eller så kallade glidare, härstammar från Harley-Davidson. På senare tid finns dock mängder av modeller från all världens tillverkare. Ordet custom står enkelt beskrivet för “customized” eller specialtillverkad på svenska. Med dagens serietillverkade modeller har begreppet tappat lite av sin innebörd, men fortfarande finns det många eldsjälar som bygger och modifierar sina egna motorcyklar.

Custommotorcyklar har oftast låg sadelhöjd, låg markfrigång, lång hjulbas och trådekrade hjul samt besmyckade med en stor portion krom. Grundtanken är att körställningen ska vara avslappnad, men här är det läge att se upp, för det som kan se ut att vara avslappat och skönt är inte alltid det.

Känn efter om du föredrar att sitta med fötterna på fotplattor längre fram eller på fotpinnar monterade längre bak. Motorn är i regel en V-twin på många kubikcentimeter och med en rejäl portion vridmoment. Bullriga avgassystem och ”öppna” luftfilter” är vanligt förekommande, ballt men jobbigt i längden både för dig och andra.

Den anpassade klassen kännetecknas av individualism. Att sätta sin egen personliga beröring på cykeln är en nödvändighet i många ögon. Få motorcyklister har samma starka relation med sina fordon som customhoj.

mcbranschen.se