Det finns få saker i livet som är lika härligt som att få uppleva friheten på en motorcykel eller moped. Smidigheten, upplevelsen, farten, vinden, vibrationerna, ljudet, dofterna och känslan av att vara ett med både maskin som omgivning.
Du kör – ingen annan
Alla vi som arbetar i mc-branschen skulle vilja vara med varje gång någon sätter sig på sin tvåhjuling och viska i förarens öra att ”kör säkert”. Vi ser nämligen ingen skillnad mellan att njuta av färden på hojen och samtidigt köra säkert. Men det är bara du som kör som kan komma ihåg att tänka på det.
En duktig MC- eller mopedförare vet alltid en viktig sak. Du har inte en stålbur omkring dig på vägarna eller banan. En duktig förare vet att regler för körning, tillbehör och maskiner är till för att följas.
Trafikregler är till för att de behövs. För oss på två hjul är det kanske viktigare än för dem inne i bilarna då vi inte har det skydd bilisterna omger sig med.
En förare på två hjul har därför med naturlighet ett lite extra ansvar för att följa lagar och regler. På dessa sidor presenterar vi vad som gäller särskilt för oss på två hjul.
Kör säkert
Det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Rulla ut hojen ur garaget och oförväget bränna iväg mot äventyret. Då är det svårt att komma ihåg att det var ett halvår sedan som man åkte på två hjul senast. De flesta hojåkare kör som bäst under senhösten när finliret har nötts in under en hel säsong. På våren känns maskinen inte lika självklar att manövrera.
Gå gärna på en förarkurs på våren – ofta kallade för avrostningskurser. Dessa handlar inte om just rostborttagning utan är till för att vi snabbt ska komma i form.
Kör försiktigt. Hela tiden. Du är den som drabbas hårdast om du till exempel kör omkull eller blir inblandad i en olycka.
Ha koll på reglerna
Trafikregler är till för att de behövs. För oss på två hjul är det kanske viktigare än för dem inne i bilarna då vi inte har det skydd bilisterna omger sig med. En förare av två hjul har därför med naturlighet ett ansvar för att följa lagar och regler.
Det finns en mängd regler för oss hojåkare. Inre bara i trafiken som sådan utan krav på skyddsutrustning, utbildning, körkort, utsläpp, däck, registreringar och en hel del annat.
Kör miljösmart
Visst har mopeder och motorcyklar en miljöpåverkan. Både när fordonen tillverkas och körs påverkar utsläpp med mera vår miljö omkring oss. Moped- och motorcykelbranschens medlemsföretag arbetar konstant med att miljösäkra vårt arbete och våra produkter och följer noggrant de regler som fastställs av våra beslutande församlingar, från kommuner till EU.
Det bästa sättet du kan köra miljösmart är att bli en bättre och säkrare mc-förare. En van förare känner hojens nycker utan att behöva tänka så mycket och arbetar tillsammans med fordonet och därmed kör denna också miljösmart.
Körkort för två hjul
Tyvärr har svenska politiker och myndigheter infört regler som gör det lite väl komplicerat för nya förare att ta körkort för motorcykel. MC-branschen arbetar hårt med att försöka ändra dessa så att dessa är mer anpassade till verkligheten.
Vi har samlat relevant information om hur du ska gå tillväga för att skaffa ditt A-körkort. Vi gör det i samarbete med Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR som har drygt 600 trafikskoleföretag som medlemmar vilket utgör ca 80% av landets trafikskolor. På dessa skolor jobbar drygt 2 000 trafiklärare. De är specialiserade på att utbilda förare av bil, moped, motorcykel, buss, lastbil och andra fordon i trafiksäker och miljöanpassad körning.
Åk på din drömresa
Det gemensamma för många av oss hojåkare är att det är under en mc-resa vi hittar höjdpunkterna i livet, vare sig det är i all enkelhet i vårt närområde, en Sverigetur, eller på egen hoj i Europa. Allt fler reser till fjärran länder med en professionell reseoperatör. Oavsett typ av resa skapar det spännande upplevelser, nya vänner och oförglömliga minnen. Har man en gång drabbats av resfebern är det svårt att sluta.
Verkstadsbesöket
För många är det möjligen en på gränsen till obehaglig känsla av att lämna in sitt fordon på verkstaden.
Du vet kanske inte hur hög kostnaden kommer att bli. Det känns som en främmande värld för dig som kör men kanske inte är så duktig på att mecka själv.
Men genom att läsa på och veta lite mer om både rättigheter såväl som skyldigheter brukar verkstadsbesöket snarare bli ett på gränsen till nöje. Du och din serviceverkstad har alla möjligheter att skapa en bra kontakt och vi kan lova dig att de allra flesta servicetekniker som jobbar i MC Branschen har ett närmast personligt intresse av att få hjälpa dig och din motorcykel.