Regelverk för motorcyklar

Trafikregler är till för att de behövs. För oss på två hjul är det kanske viktigare än för dem inne i bilarna då vi inte har det skydd bilisterna omger sig med. En förare av två hjul har därför med naturlighet ett ansvar för att följa lagar och regler. Härpresenterar vi vad som gäller särskilt för oss på två hjul.


För dig som kör motorcykel

En motorcykel kan ha två, tre eller fyra hjul och delas in i kategorierna lätt och tung motorcykel.

Tvåhjulig motorcykel

Motorfordon med två hjul som har större motor, högre effekt eller är konstruerad för en högre hastighet än vad som gäller för en moped.

Trehjulig motorcykel

Motorfordon med tre symmetriskt placerade hjul, med en vikt i körklart skick av högst 1 000 kg och som har större motor, högre effekt eller är konstruerad för en högre hastighet än vad som gäller för en moped.

Fyrhjulig motorcykel

Motorfordon med fyra hjul, som får väga högst 450 kg utan last och som inte räknas som moped. Om motorcykeln är inrättad för godsbefordran får den väga 600 kg utan last. För fordon med eldrift räknas inte vikten av batterier in i fordonets vikt. Den maximala nettomotoreffekten får inte överstiga 15 kilowatt.

En fyrhjulig motorcykel kallas ofta för Quadricykel eller kort och gott “Quads”. Fyrhjuliga mc var populära för ett antal år sedan men kunderna köper idag hellre så kallade ATV eller fyrhjuyliga traktorer A/B.

Lätt motorcykel

1. En motorcykel på två eller fyra hjul

a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram, eller

b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.

Tung motorcykel

1. En motorcykel på två eller fyra hjul vars motor har en slagvolym som överstiger 125 kubikcentimeter, en netto-effekt som överstiger 11 kilowatt eller ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.
2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt som överstiger 15 kilowatt.

Motorcyklar ska vara registrerade och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet. De ska vara skattade och trafikförsäkrade samt ha en godkänd kontrollbesiktning.

Läs mer om fyrhjulingar här »

Skärpta krav på avgasutsläpp

För att en motorcykel ska få registreras i Sverige måste den uppfylla vissa avgaskrav, så kallade euroklasser. Avgaskraven förändras undan för undan och från och med årsskiftet 2020/2021 gäller att en motorcykel måste uppfylla avgaskraven för euro 5 för att få registreras i Sverige.

Krav på hjälm

Du måste ha en godkänd skyddshjälm när du kör motorcykel.

Passagerare som inte fyllt sju år kan använda annat lämpligt huvudskydd, till exempel ridhjälm, skidhjälm eller cykelhjälm. Du behöver inte använda hjälm i tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri. Då ska du istället använda bilbälte. Du får bara ha en passagerare och han eller hon ska sitta på avsedd plats. Med andra ord får små barn inte sitta framför dig.

Körkortskrav

Du ska ha körkort A1, A2 eller A för att få köra tvåhjulig motorcykel.

Särskilda regler för fyrhjuliga motorcyklar

Körkort med behörighet A1, A2 och A som utfärdas från och med den 19 januari 2013 gäller inte för fyrhjuliga motorcyklar. För detta krävs behörighet B.

Har du ett A-körkort utfärdat före 19 januari 2013 får du även fortsättningsvis köra fyrhjuliga motorcyklar. Men om körkortet har blivit ogiltigt och sedan utfärdas på nytt efter 19 januari 2013 gäller inte denna rättighet.

Särskilda regler för trehjuliga motorcyklar

Körkort med behörigheterna A1 eller A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kW. För att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kW nettoeffekt, krävs det körkort med behörighet A eller B samt att körkortsinnehavaren har fyllt 21 år. Det kan vara svårt att se skillnad mellan en fyrhjulig MC och en terränghjuling.

Däck

Minsta mönsterdjup för däck på motorcykel är 1 millimeter. Du behöver inte ha speciella vinterdäck vid vinterväglag.

Släpvagn till motorcykel

Till en tvåhjulig motorcykel får man koppla en släpvagn som är högst 125 centimeter bred. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.

Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.

Köra i terräng

Precis som med alla andra motorburna fordon får du i enlighet med terrängkörningslagen inte köra din mc i terräng.

Riskabelt med oregistrerade fordon

Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda det eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring. För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett intyg (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-dokumentet visar att fordonet överensstämmer med EU-gemensamma bestämmelser för aktuell fordonstyp.

mcbranschen.se