Köpa begagnad mc

Du har två alternativ när du ska köpa en begagnad motorcykel, av en mc-handlare eller av en privatperson. Det finns ett antal – och mycket viktiga – skillnader vad gäller rättigheter och skyldigheter om du köper av en mc-handlare. Flera av dessa är desamma som när du köper en fabriksny motorcykel av handlaren, men inte alla.


Före du köper ett begagnat fordon

Det finns ett antal råd som är allmängiltiga när du köper en motorcykel, men lite mer viktiga när du köper en begagnad motorcykel och särskilt om du köper den av en privat säljare

  • Tänk efter före köpet vilka behov du har, vilket slags fordon du behöver och hur mycket pengar du har råd att betala. När köpeavtalet väl är undertecknat kan det vara svårt att ångra sig.
  • Skaffa dig så mycket information som möjligt. Lägg ned tid på att titta på flera olika fordon innan du bestämmer dig. Läs annonser i tidningen och på internet.
  • Nöj dig aldrig med muntliga löften, utan se alltid till att i god tid få överenskommelser skriftligt så att du kan läsa igenom dessa i lugn och ro.
  • Var kritisk och ställ krav. Tag god tid på dig och stressa inte igenom köpet. Vid privatköp bör du se till att få alla villkor nedskrivna på papper (köpekontrakt) tillsammans med kvittot. Vid privatköp måste du alltid kontrollera att fordonet är betalt.
  • Ta gärna med dig någon som är kunnig när du ska titta på ett begagnat fordon som du är speciellt intresserad av. Dra nytta av andras erfarenheter på bloggar och hemsidor.

Begagnad motorcykel hos en mc-handlare

Precis som när du köper en helt ny motorcykel hos en mc-handlare omfattas du av konsumentköplagen. Lagen är en så kallat ”tvingande” lag, det vill säga att mc-handlaren kan inte kort och gått säga att lagen inte gäller vid vissa tillfällen eller att den i ett avtal skrivs bort. Lagen är kort och gott tvingande endast till konsumentens fördel. Det är alltså alltid tryggare att köpa en mc av en seriös handlare än att köpa den av en privatperson.

Du kan till exempel vända dig till ARN om du inte är nöjd med din motorcykelaffär ifall du köpt den hos en mc-handlare. Köper du den privat har du inget direkt rättsligt skydd utan tvingas själv gå till en så kallad domstolsprövning med osäkert resultat men med garanterade juridiska kostnader.

Garantier hos en mc-handlare

En seriös mc-handlare ger dig vissa garantier även vid köp av en begagnad hoj. Dessa garantier är naturligtvis inte lika långa och generösa som vid köp av en ny motorcykel av förklarliga skäl.

Som kund ska du alltid ställa frågan om vilka garantier som finns på den specifika motorcykeln och be alltid om att få den informationen skriftligt. Dessa garantier ska också finnas tydligt med i eventuella köpeavtal mm.

Vad kostar en begagnad motorcykel?

En fabriksny motorcykel har oftast ett pris som inte varierar särskilt mycket från handlare till handlare även om dessa givetvis finns, särskilt i samband med kampanjer.

Med en begagnad motorcykel är det svårare – om inte omöjligt – att finna ett direkt korrekt pris. Som juristernas favorituttryck lyder; ”det beror på”. Här är några faktorer som avgör priset, men det finns naturligtvis många fler.

  • Hur långt har den kört?
  • Hur är den skött?
  • Hur ser hjul och däck ut?
  • Är den servad ordentligt?
  • Har den fått anmärkningar i besiktningen?
  • Finns det lackskador?
  • Verkar mätarställningen stämma med allmänt skick?
  • Fungerar allt som det ska, och så vidare?

Priset beror också ofta på om du har en inbyteshoj som du vill inkludera i affären.

Ett pris hos en seriös mc-handlare kan tyckas i en första blick vara högre än hos en privat säljare. Det är ju inte särskilt konstigt då en mc-handlare för det första ger dig helt andra garantier och löften som en privat säljare inte kan ge och för det andra har mc-handlaren gått igenom motorcykelns status, reparerat det som behövs och servat den. Så räknar du med den tryggheten är det en god affär att köpa din motorcykel hos en handlare.

Köpa motorcykeln privat

Om du köper fordonet av en privatperson så måste du tänka på att köpet inte omfattas av konsumentköplagen och att du därför har ett sämre skyddsnät. Vid privatköp gäller i stället köplagen vilket innebär att säljaren inte ansvarar för fel som han inte kände till och som köparen vid en noggrann undersökning borde upptäckt vid köpet. Dessutom kan köparen vid privatköp inte vända sig till ARN utan är hänvisad till domstolsprövning med alla de kostnader och risker detta medför. Använd gärna något standardkontrakt från t.ex. Konsumentverket.

I princip gäller samma råd när du köper din hoj privat som hos en handlare. Gå noggrant igenom all dokumentation, men gör det till och med än mer noggrant då en privat säljare inte är lika van som en mc-handlare om alla regler för försäljning av fordon.

Kika särskilt närmare på:

  • Ägar- och registreringsbeviset
  • Besiktningsprotokoll
  • Serviceboken
  • Kontrollera hos Transportstyrelsens vägtrafikregister att motorcykeln ägs av säljaren och att den inte är belastad med en restskuld
  • Be gärna om kvitto på att säljaren betalat för hojen
  • Legitimation på säljaren

Kontrollera hojen före köp

Se till att du har kontrollerat hojen ordentligt före köp. Gå i varje fall igenom de viktigaste delarna på hojen; däcken, hjulen, reglagen, kedjan, drev, bromsarna, stötdämparna, elektroniken och lyssna ordentligt på motorljudet.

När du provkör motorcykeln så lyssna på att motorn låter som den ska, att bromsarna tar på rätt sätt, att det inte läcker till exempel olja eller bromsvätskor, att reglagen och instrumenteringen fungerar mm.

Gå igenom serviceboken och besiktningsprotokollet med säljaren. Ibland kan till exempel en anmärkning vara mer allvarlig än en liten notering och ibland kan det vara precis tvärtom. Ett bra säljsamtal kan många gånger ge svar på viktiga frågor.

mcbranschen.se