Precis som händer och handleder är fötter och fotleder en koncentration av små och ömtåliga ben. Det är en anledning till varför du alltid bör bära särskilda motorcykelstövlar vid motorcykelkörning.
Glöm inte bort fötterna
Vad du kör för typ av motorcykel spelar ingen roll. Ett par bra motorcykelstövlar skyddar dina fötter vid en olycka, oavsett om det handlar om att du tappar motorcykeln från stillastående, eller uppe i fart. Dessutom ska stövlarna erbjuda ett bra stöd till dina fötter och fotleder då du måste stötta motorcykeln med hjälp av fötterna. Bara det är en stor och viktig anledning till att du ska välja ett par robusta stövlar med bra fotledsstöd och grova sulor. Sulorna bör även vara vridstarka och skyddade mot penetration. Samtidigt bör stövlarna vara försedda med hårda skydd över tår, vader, hälar, vrist, fotknölar och skenbenen (även kallade smalben).
Motorcykelstövlar är i grunden oftast tillverkade av läder men kan ha ytterligare skyddsdetaljer av plast-, stål- och Kevlar, och dessutom innehålla ett allvädersmembran, även populärt kallat Gore-Tex-foder.
Läs mer om skydd och tillbehör
Skydd och tillbehör
Tårna är extra viktiga att tänka på
Tårna är högst utsatta vid en olycka, och därför är stövlar med extra förstärkt sula och tåparti att rekommendera.
Exempelvis finns stövlar med en plastförstärkt tåparti, som påminner om skor med stålhättor. Stålhättor är visserligen i regel oerhört starka, men kan i värsta fall orsaka skada, och därför är skydd och förstärkning av plast ett bättre alternativ när det handlar om motorcykelkörning.
Även smalbenen är ofta extra utsatta, liksom anklarna, där framförallt fotknölarna riskerar att skrapa mot marken vid en marksyning. Det är därför att stor vikt att dina stövlar går upp en bit över fotknölarna, och är förstärkta och har extra skydd över smalben och fotknölarna (såväl in- som utsida). Det gäller oavsett om du kör så kallad glidare eller sporthoj.
Att köra med vanliga skor eller stövlar, som är avsedda för promenader eller liknande är inte att rekommendera. Dessa kommer för det första att erbjuda minimalt eller inget skydd alls, och kommer sannolikt att åka av fötterna vid en olycka.
Även hälen ska skyddas
Hälpartiet fungerar som en slags kroppens stötdämpare och innehåller stora senor och små ben. Skador på hälen kommer sannolikt att kräva komplex kirurgi och lång rehabilitering.
Många motorcykelstövlar har en särskild förstärkning på ovansidan, som skyddar stöveln mot slitage vid växling, samtidigt som det ger ett utökat fotskydd.
Även små fotskador gör ont
Bortsett från rena smällar och stötar som riskerar att skada dina fötter, gäller det även att skydda fötterna mot vridskador. Att ”vricka foten” är lätt hänt, även i krypfart eller mer eller mindre stillastående. Precis som ett par rejäla vandrarkängor ger stöd under en fjällvandring ger bra motorcykelstövlar starkt fotstöd, som minimerar risken för vridskador.
På marknaden finns motorcykelstövlar i mängder av olika stilar, även låga mc-skor som mer påminner om ett par basketskor, men där den gemensamma faktorn alltid måste vara att skydda dina fötter mot stötar, slag och vridning.
Läs mer om skydd och tillbehör
Skydd och tillbehör
En skönare körning
Dessutom skyddar dina mc-stövlar dina fötter mot vädrets makter. De flesta stövlar är vattentäta till viss del, men även ett par rejält infettade läderstövlar kommer att börja släppa in vatten efter ett tag. De bästa stövlarna håller dock fötterna torra även under flera timmars ihärdigt regnande. Det är här som så kallade allvädersstövlar, med ett vind- och vattentätt membran som ”andas” (det vill säga släpper ut överskottsvärme i ångform). Som ett komplement finns även regnöverdrag, som en slags regnkappa över stövlarna.
En del kan säkert känna sig frestade att välja ett par stövlar som är komfortablare och kanske snyggare att bära under en fikapaus eller promenad? Men då bör du ta dig en funderare över om det är värt att tumma på säkerheten för komfortens skull. Ett bättre alternativ är att istället ta med ett par extra skor som du kan byta till om du vill göra en paus från hojåkat och utforska omgivningen till fots.