Fyra frågor före mc-köpet

Börja alltid med att fråga dig vad du ska använda din nya mc till. Motorcyklar finna i en rad olika storlekar och för helt olika användningsområden. En cross-mc är ju perfekt att köra med på en inhägnad grusbana, men naturligtvis sämre att använda på motorvägen.

Vi har satt samman fyra frågor du bör ha svaret på innan du köper din motorcykel.


1. Vad får jag köra?

Det finns ett antal regler och lagar som kan begränsa ditt val av motorcykel. Den viktigaste begränsningen är naturligtvis ditt A-körkort. Det finns fyra gränser att ta hänsyn till.

Lätta motorcyklar med A1 – körkort.

Med ett A1-kort får du köra så kallade lätta motorcyklar eller som i dagligt tal kallas för ”125-or”.

Medelstora motorcyklar med A2 – körkort

De mellanstora – eller medeltunga motorcyklarna kräver ett A2-körkort.

Tunga motorcyklar med ett A-körkort

Med ett A-körkort får du köra alla motorcyklar på marknaden.

Trehjulingar med B-körkort

Det finns ett antal mc-alternativ med två hjul fram för dig som bara har körkort för bil.

2. Hur ska jag använda min motorcykel?

Nästa viktiga fråga är att fundera igenom på vilka sätt du tänker dig att använda motorcykeln. Det finns nämligen ett antal olika sorters mc, man skulle kalla dem för mc-kategorier, segment eller till och med klassifikationer. På ett sätt är det mc-branschen som med åren själv gjort dessa skillnader till sina egna, men det finns ett antal olika skäl till dessa indelningar.

Här är några exempel på frågor du ska svara ja eller nej på:

  • Ska du köra i terrängen, allt på grus, eller på asfalt?
  • Kommer du använda motorcykeln dagligen och pendla till t.ex. jobbet eller bara ta fram den för långfärder på helgen?
  • Ska du köra korta sträckor i stan eller långa sträckor på böljande länsvägar eller motorvägarna?
  • Kommer du att framförallt att köra själv eller vet du att ni är två på färden?
  • Är du intresserad av en mängd komforthöjande tillbehör eller vill du att den ska vara så ren från handtagsvärmare eller vindskydd som möjligt?

Dessa frågor är bara några exempel som kan ge dig en indikation på vilken sorts motorcykel du bör titta lite närmare på. De här frågorna – och andra – kommer du dessutom att få när du besöker tillverkarnas hemsidor och framförallt hos din mc-handlare.

De vanligaste mc-kategorierna

För att få någon form av ordning brukar mc-branschen kategorisera en motorcykel inom ett segment. Dessa ger en indikation på vad det är för sorts motorcykel, hur den i huvudsak används.

De vanligaste mc-kategorierna är:

Adventure »
Custom »
Monkeybike »
Moped klass I »
Moped klass II »
Motocross »
Scooter »
Sport/Touring »
Street »
Supermoto »
Supersport »
Trehjuliga mc »
Trial/Enduro »
Touring »

3. Storlek

Precis som med andra fordon som till exempel bilar kommer motorcyklar i en rad olika storlekar. Med det menar vi först och främst storleken på själva motorn, mätt i kubikcentimeter, men med den följer ofta övrig utrustning och vikt. En stor motor behöver större hjul, mer teknik som gör motorcykeln bredare och är mer kompakt.

Utöver ovan beskrivna skillnader mellan olika motorcykel som du kan köra med olika sorters körkort är det rent körmässigt en stor skillnad att köra en motorcykel med en motor på 650 kubikcentimeter och en på 1250 cc.

En större motorcykel är naturligtvis dyrare att köpa men också dyrare att försäkra och köra. Samtidigt har de större motorcyklarna en komfort som tar dig många, många mil utan att bli trött och det finns teknik i dem som inte finns i de mindre fordonen.

Som till exempel backväxel. Yepp, det finns backväxel i vissa modeller!

4. Varumärke

Till slut – eller kanske till en början – finns det frågan om vilket varumärke du ska välja. För vissa är det valet egentligen en formsak när man väl bestämt sig vilken sorts motorcykel som passar en bäst. Helt enkelt för att alla fabrikanter har inte precis alla sorters modeller. Vissa – de största – har det men inte alla som ofta har nischat sig inom vissa segment. Några varumärken har till exempel bara de större motorcyklarna, andra har sin fokus på pendlingsfordon medan ytterligare andra satsar framförallt på cross- trial- och endurohojar.

Men för andra är varumärket helt enkelt det första valet man fattar beslut om. Precis som i det övriga livet har man kanske fastnat för ett särskilt varumärke och det ska till mycket innan man byter det.

Ett råd är dock att du helt enkelt ”fönstershoppar” lite genom att kika på tillverkarnas olika modeller och erbjudande. När du gör det föreslår vi också att du passar på att besöka några av landets mc-handlare. De är de största experterna på att hjälpa dig rätt med ditt beslut. De flesta mc-handlare har flera varumärken och framförallt ett stort utbud av olika modeller.

Men framförallt är de beredda på att svara på dina frågor. Hur komplicerade eller personliga de än må vara.

mcbranschen.se