Text om att hålla tjuven borta
Hjälmlag sedan 1975
Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm begår man brott mot Trafikförordningen och riskerar böter.
Läs mer om skydd och tillbehör
Skydd och tillbehör
Använd inte en gammal hjälm
Olika undersökningar visar att många kör med hjälmar som är för gamla eller befinner sig i riskzonen. En gammal hjälm blir sprödare och passformen sämre vilket gör att den förlorar mycket av sina skyddande egenskaper.
Ett bra råd är att byta ut sin gamla hjälm efter fem år. Det gäller i första hand hjälmar i glasfiber som ibland även förstärkts med kompositmaterial som kevlar eller kolfiber. En sån hjälm har i regel längre livslängd än plasthjälmar.
En hjälm med plastskal blir snabbare spröd och kan behöva bytas redan efter ett par år.
Köp alltid ny hjälm
Kommer du fram till att din gamla hjälm gjort sitt, välj att köpa en helt ny. En begagnad hjälm kan se helt fräsch och oanvänd ut, men du kan inte veta vad den varit med om. En hjälm är gjord för att klara en smäll, inte fler. Så även om den bara ramlat ner från hatthyllan en gång kan viktiga skyddsegenskaper ha gått förlorade.
Välj rätt hjälmtyp
Blir det en integralhjälm, crosshjälm, öppningsbar integralhjälm eller öppen hjälm?
SMC – Sveriges MotorCyklister – och försäkringsbolagen rekommenderar integralhjälmen, eftersom den typen är det säkraste alternativet enligt forskning och försäkringsstatistik. Den omsluter hela huvudet, passar de flesta typerna av åkning och är även den vanligaste hjälmtypen.
Hjälm i plast eller glasfiber?
Den billigaste hjälmen är i plast, men var medveten om att den har kortare livslängd än en hjälm i glasfiber. Vissa märken har även förstärkt glasfibern med kompositmaterial, vilket gör den motståndskraftigare.
Prova olika hjälmar
Vi rekommenderar att du vänder dig till en handlare som har flera olika hjälmtyper och fabrikat att välja mellan. Fråga om råd och prova dig fram till en hjälm som känns bra. Den ska sitta tajt och får inte glappa, men den ska samtidigt inte göra ont. Bäst är om du får möjlighet att testa under färd. Då märker du hur hjälmen motstår ljud, att visiret inte immar igen och om den känns tung att bära på huvudet när du kör.
Att köpa via webben kan vara vanskligt, eftersom du inte vet exakt hur den kommer att passa. Var också uppmärksam på att ursprungsland och varumärke inte alltid är vad webbplatsen påstår.
Läs mer om skydd och tillbehör
Skydd och tillbehör
Sköt om din hjälm
Tänk på att sköta din hjälm enligt tillverkarens rekommendationer, så håller den ännu bättre. Och förvara den säkert när du inte använder den, så den inte ramlar ner och slår i hallens stengolv.