Har du bestämt dig för att skaffa mc-kort? Eller är du bara nyfiken och vill veta mer?
Häng med så visar vi hur det går till!
I ett antal filmer följer vi Marcus hela vägen till ett A1-körkort, alltså körkortet för lätt motorcykel. Du får veta vad som händer på körskolan, vilken teori man behöver kunna och allt annat som är viktigt att tänka på. Dessutom får du tips om motorcyklar, hjälmar och annat som ger rätt start på mc-livet.
Möt Marcus!
Jag heter Marcus och fyller 16 år i maj 2024. Jag tog moppekort (AM) förra året och kör en Yamaha Slider sedan dess.
Men mopeden i all ära, jag har hela tiden velat ta ett mc-kort och nu ska jag göra det under våren och sommaren. Det är väldigt roligt att köra på två hjul men samtidigt vet jag hur viktigt det är med en bra utbildning så att jag lär mig från början att köra korrekt och försiktigt.
Häng med på min A1-körkortsresa!
I samarbete med
Här ser du Markus väg till A1-körkortet – steg för steg!
Introduktion. Träffa Marcus och följ med på resan till det efterlängtade A1-körkortet.
Körskolan. Vad lär man sig på trafikskolan och hur kan man förbereda sig? Vi intervjuar en erfaren mc-lärare.
Utrustning. Hjälm, kläder och annan utrustning – vad behöver man? Spana in intervjun med specialisten.
Köpa motorcykel. Vad ska man tänka på när man köper sin motorcykel? Vi träffar en expert.
Riskettan. Två obligatoriska moment i utbildningen är de så kallade Risk 1 och Risk 2. Den första, ”riskettan” är en viktig, teoretisk utbildning. Häng med när vår körskolechef Per berättar mer.
Ta körlektioner. Börja med en prova-på-lektion och få sedan en skräddarsydd utbildning till mc-kortet.
Första lektionen. Risk 1 och teori i all ära. Det enda riktiga sättet att lära sig köra motorcykel är just att köra hoj. Följ med Marcus på hans första körlektion.
Kläderna gör hojåkaren. Är det något en hojåkare får lära sig tidigt så är skyddskläderna det viktigaste. I tre avsnitt går Jesper på Riders Choise igenom kläder, hjälm och skor.
Vårda fötterna. En av de vanligaste skadorna vid till och med de minsta olyckorna är på fötterna och fotlederna. Marcus får råd från Jesper om skor och stövlar.
Risktvåan. Det andra obligatoriska utbildningsmomentet i din träning är den så kallade Risk-2 som handlar om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden.
Mer information
Nedan har vi samlat nyttiga länkar till dig som ska ta MC-kort.
Bra sidor med information
Börja köra motorcykel (Yamaha) »
Lär dig teorin hos Teoricentralen »
Läs mer om MC-körkort »
Bli en bättre och tryggare hojförare!
SMC (Sveriges motorcyklister) har gjort 10 animerade filmer som beskriver dom vanligaste olyckssituationerna för en motorcyklist och hur du undviker dom.
Frågor och svar!
Här ger vi svaren på de vanligaste frågorna och tips av olika slag.
A1, A2, A – vad är skillnaden?
A1 – Lätt motorcykel
Krav: 16 år, körkortstillstånd, godkända riskutbildningar, godkänt körkortsprov. Tillåter körning av motorcyklar med en slagvolym upp till 125 kubikcentimeter och effekt upp till 11 kilowatt.
A2 – Mellanstor motorcykel
Krav: 18 år, körkortstillstånd, godkända riskutbildningar, godkänt körkortsprov. Tillåter körning av motorcyklar med en maxeffekt på 35 kilowatt.
A – Tung motorcykel
Krav: 24 år (eller 20 år med A2-körkort i minst två år), körkortstillstånd, godkända riskutbildningar, godkänt körkortsprov. Ingen begränsning gällande motorcykelns storlek eller effekt.
Hur tar jag mc-kort?
Här fokuserar vi på A1-körkortet och det kan vara bra att veta att vägen till mc-kortet ser ungefär likadan ut för de andra två körkortsbehörigheterna.
En sammanfattning av vägen till körkortet:
1. Ansök om körkortstillstånd. Du behöver ett körkortstillstånd innan du får övningsköra.
2. Ansök om handledarskap. Du måste ha en handledare om du ska övningsköra privat. På trafikskolorna finns erfarna handledare och all utrustning du behöver.
3. Övningskör privat eller på trafikskola.
4. Riskutbildningar: För att få mc-körkortet ska du ha klarat de båda riskutbildningarna – Riskettan och Risktvåan.
5. Boka teoriprovet och gör teoriprovet. Tänk på att du behöver ha klarat teorin innan du får göra körprovet.
6. Kör upp och bli godkänd. Sen kan du uppleva den stora friheten och alla äventyr på två hjul!
Privat övningskörning eller på trafikskola?
Har du ingen i din närhet som har mc-körkort och kan vara din handledare eller om du inte har en motorcykel att övningsköra med så är trafikskolan det självklara valet.
Vissa klarar av att ta körkortet “privat” utan några som helst problem. Men å andra sidan misslyckas mer än dubbelt så många på förarprovet jämfört med de som har tagit hjälp av en godkänd trafikskola. Vänd dig därför gärna till en trafikskola och kontrollera att den är godkänd och helst medlem i STR.
Många tycker att en utbildning på en trafikskola tillsammans med privat övningskörning med handledare är den bästa kombinationen. Tänk på att det pris du betalar hos en trafikskola ska ställas mot att du blir en bättre och säkrare förare.
Ansök om körkortstillstånd – så funkar det!
För att få övningsköra med lätt motorcykel ska du ha fyllt 15 år och 9 månader. Du ska också ha ett körkortstillstånd för grupp 1 som du kan ansöka om via Transportstyrelsens e-tjänster. Till din ansökan ska du bifoga ett synintyg (max två månader gammalt) som du får efter en synundersökning på trafikskolan eller hos en optiker. Du fyller också i en hälsodeklaration i samband med din ansökan. När ditt körkortstillstånd har blivit beviljat, gäller det i fem år.
Riskutbildningar: Riskettan och Risktvåan
Det finns två riskutbildningar och båda är obligatoriska: den teoretiska Riskettan och den praktiska Risktvåan. Den teoretiska utbildningen fokuserar på hur trafiksäkerheten påverkas av mänskliga faktorer som alkohol, trötthet och riskfyllda beteenden. Den praktiska utbildningen utförs på en övningsbana och handlar om hastighet, säkerhet och körning i olika förhållanden.
Riskettan och Risktvåan innehåller inga provmoment men du måste ha klarat dem för att få skriva teoriprovet för A1-körkort. En genomförd riskutbildning är giltig till den dag du tar ditt körkort eller i högst fem år.
Teoriprovet – en sammanfattning
Du får skriva teoriprovet när du är klar med Riskettan och Risktvåan. Din körskola kan boka provet åt dig och hjälpa dig med förberedelserna.
Teoriprovet omfattar flera kunskapsområden:
• Fordonskännedom och manövrering
• Miljö
• Trafiksäkerhet
• Trafikregler
• Personliga förutsättningar
När du anländer till teoriprovet ska du fotograferas och visa en giltig id-handling. Provet innehåller totalt 70 frågor, varav 5 är testfrågor som inte räknas med i ditt resultat. Det högsta antalet rätta svar du kan uppnå är 65 och för att klara provet krävs att du svarar rätt på minst 52 av dessa frågor. Du har 50 minuter på dig att genomföra provet, och om du vill finns det möjlighet att lyssna på frågorna.
Resultat och giltighet
Resultatet av ditt teoriprov visas direkt på skärmen när du är klar. Du får omedelbart reda på om provet är godkänt eller inte. Dessutom kommer en detaljerad bekräftelse på ditt resultat att skickas till dig via e-post. Tänk på att ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år, och det är viktigt att du genomför ditt körprov inom denna tidsram.
Körpovet – detta väntar dig
Uppkörning kan låta svårt och jobbigt – men de flesta säger att körprovet inte alls var så farligt som de hade trott. Se till att du har tränat de moment som kommer att testas och förbered dig gärna tillsammans med din trafikskola och trafiklärare. Du tar med egen motorcykel till provet och använder samma motorcykel under alla provmoment.
Uppkörningen för motorcykel består av tre huvuddelar:
• Säkerhetskontroll
• Manöverprov
• Körning i och utanför tätort
Du börjar med säkerhetskontrollen som innebär att du ska kontrollera motorcykeln och föreslå åtgärder om det finns brister.
Manöverprovet innefattar en lågfartsdel där du ska krypköra med god balans. Du ska också genomföra högfartsdelen där du accelererar till minst 50 km/h och kör i en serpentinbana. Manöverprovet har också en bromsningsdel som innebär att du bromsar från 70 km/h och 90 km/h till stillastående. Inbromsningen ska vara effektiv och kontrollerad med både frambroms och bakbroms.
Körningen i och utanför tätort sker med kommunikation via radio. Du ska köra mot ett angivet mål eller efter en angiven färdväg under minst 25 minuter.
Resultat och feedback
När du är klar med körprovet kommer förarprövaren att meddela hur det har gått. Du får veta om ditt prov är godkänt eller inte godkänt.
Om ditt körprov inte är godkänt, kommer förarprövaren att berätta detta och förklara varför. Du kommer att få detaljerad feedback om vad du behöver förbättra inför nästa provtillfälle.
Om ditt körprov blir godkänt kommer förarprövaren omedelbart att registrera detta hos Transportstyrelsen. Så snart registreringen är genomförd får du köra motorcykel med din nya behörighet. Det tar ungefär fem arbetsdagar tills du får ditt körkort.
Handledare vid privat övningskörning
För att få övningsköra privat med motorcykel krävs en godkänd handledare. Denna person kan antingen sitta som passagerare på motorcykeln eller köra egen motorcykel.
Din handledare måste ha fyllt 24 år och ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller ett annat EES-land. Det är också ett krav att handledaren har haft körkort med mc-behörighet i minst fem av de senaste tio åren.
Tips till dig som är handledare
Ska du vara handledare för någon som vill ta mc-körkort? Grattis till ett roligt uppdrag! Samtidigt är det ett uppdrag med stor betydelse och stort ansvar.
Du är både lärare och förebild, så ta uppdraget på största allvar. Planera varje övningstillfälle och ha en genomgång med eleven innan ni ger er iväg. Vad ska ni framför allt träna idag och vad är målsättningen? Hur ser dina förväntningar ut?
Glöm inte att ge feedback! Vad gjorde eleven riktigt bra? Vad ska eleven tänka på till nästa gång? Se till att feedbacken är konstruktiv och ge inte onödigt mycket kritik eftersom eleven då kan tappa lusten att köra motorcykel. Eleven ska fortsätta tycka att det är roligt samtidigt som det sker en utveckling på väg mot mc-kortet.
Vanliga nybörjarmisstag – så undviker du dem!
För att din start ska bli så problemfri som möjligt, är det bra att känna till några vanliga misstag som många nybörjare gör.
Sidostödet
Kom ihåg att fälla upp sidostödet innan avfärd, annars riskerar du motorstopp som en oönskad påminnelse.
Den röda knappen (nödstopp)
Glöm inte att den röda knappen, nödstoppet, är i avstängt läge efter att du använt det. Kom ihåg att kolla denna knapp om motorn inte startar. Den ska vara i ”på-läge” för att motorcykeln ska kunna startas.
Rätt fot när du stannar
Höger eller vänster fot – vilken ska man sätta först i marken när man stannar? Många gånger avgör situationen vilken fot som passar bäst men det finns också några generella tips.
Vänster fot ner: När du sätter ner vänster fot bibehåller du kontrollen genom att ha höger fot kvar på bromspedalen. Detta är smart i en lutning eftersom du förhindrar att motorcykeln rullar bakåt.
Höger fot ner: Om du ska stanna till stillastående utan att ha växlat ner till första växeln kan det vara praktiskt att sätta ner höger fot.
Panikbroms i sväng
Kom ihåg, även i låg hastighet kan ett för kraftigt tryck på frambromsen under en sväng leda till att framhjulet viker sig och motorcykeln riskerar att välta. Träna på att anpassa hastigheten i god tid innan du svänger.
Bedöma sin förmåga
Som nybörjare, kom ihåg att det är naturligt att vara försiktig – det är faktiskt nyckeln till en säker körutveckling. Ett klassiskt misstag är att gå för hårt in i kurvor. Var ödmjuk inför dina färdigheter och förstå att lärande tar tid.
Placering på vägen
En ogenomtänkt placering kan göra dig osynlig för andra förare och öka risken för olyckor. När du bestämmer din position på vägen, bör det finnas en tydlig tanke bakom valet. Varje vägscenario kräver sin placering.
Bromsteknik
Nybörjare gör ofta misstaget att enbart förlita sig på antingen frambromsen eller bakbromsen. Båda bromsarna bör användas i samspel och det är viktigt att redan från början träna sig fram till rätt bromsvanor.
Glöm inte att titta bakåt
Att ständigt vara medveten om situationen runt hela motorcykeln är en stor del av en säker körning. Skapa en rutin där regelbundna blickar i backspeglarna är lika självklart som att hålla blicken på vägen framför dig.
Grupptryck
Att åka med mer erfarna förare kan oavsiktligt leda till att du kör fortare än du är bekväm med, och plötsligt finner du dig själv i en situation som överstiger din körförmåga. Tänk på att du är ny motorcyklist och våga håll ett tempo som är rätt för dig.
Några fakta och regler om motorcyklar
• Motorcyklar delas in i kategorierna lätt och tung motorcykel.
• Oavsett vilken motorcykel du kör så gäller samma hastighetsregler som för andra fordon på vägen.
• Du måste ha hjälm när du kör motorcykel, såvida inte motorcykeln har en fast kaross som omger föraren.
• Du får ta med en passagerare om motorcykeln är godkänd för det. Även passageraren måste ha hjälm.
• Motorcykeln ska vara registrerad och ha registreringsskylt baktill.
• Motorcykeln ska vara trafikförsäkrad.
• Motorcykeln ska vara besiktigad och uppfylla kraven vid kontrollbesiktning.
• Nya motorcyklar måste följa miljöregler, vilket innebär att de från och med år 2017 måste uppfylla avgaskraven för euro 4 för att få registreras och köras i Sverige.
Köpa motorcykel – vad ska man tänka på?
Det finns många fördelar med att köpa en motorcykel i god tid innan du har tagit ditt mc-körkort. Då kan du övningsköra och lära känna den hoj som du sedan ska använda i skarpt läge. Du är också väl förberedd inför uppkörningen som även den görs på din egen motorcykel.
Så vad är viktigt att tänka på när man väljer motorcykel? Här följer några tips!
Utgå från dina behov och önskemål
Fundera igenom vad du främst kommer att använda motorcykeln till. Ska du pendla till jobbet eller göra utflykter av olika slag? Blir det mest stadskörning eller landsväg? Ska din motorcykel klara en viss typ av terrängkörning?
Det handlar också mycket om känsla, design och hur du vill uppleva körningen. Vissa vill sitta tillbakalutade och njuta medan andra önskar en offensiv körsstil.
Provsitt och testkör motorcykeln
Ett första steg är att provsitta de motorcyklar som känns intressanta och detta kan du göra långt före du har fått ditt mc-kort. Då får du en uppfattning om hur motorcyklarna passar din kroppstyp.
För att verkligen kunna bedöma en motorcykel behöver du ge dig ut på vägarna. Då vet du hur den känns att hantera och köra och om den ger den körupplevelse som du söker. Så tveka inte – provsitt och provkör de motorcyklar som är intressanta!
Hjälmen – livsviktig information
Du som kör motorcykel måste ha en hjälm som är godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:06. Detta är inskrivet i lagen och gäller även passagerare på din motorcykel. Men det räcker inte att köpa en säker hjälm. För att uppnå sitt syfte måste den sitta bra också.
Så ska hjälmen sitta
Känns hjälmen trång? Då kan den vara perfekt! När du använder hjälmen kommer den att töjas och formas efter ditt huvud. Därför är det helt naturligt om den känns i minsta laget när du köper den. Om hjälmen sitter bekvämt vid köpet är risken överhängande att den blir för stor när du har börjat använda den.
Följer hjälmen med i rörelserna när du skakar på huvudet? Då verkar den sitta bra. Kolla också så att du inte kan få av hjälmen när du har spänt fast hakbandet och att du inte kan få in mer än ett finger mellan hakan och bandet. Det kan vara farligt om hakbandet sitter för löst.
Integralhjälmen är allra säkrast
Det finns många typer av hjälmar och statistiken visar att integralhjälmar är allra säkrast. De saknar skarvar och täcker både ansiktet och hakan.
Köpa begagnad hjälm?
Många mc-tillbehör går utmärkt att köpa begagnat men vi avråder dig från att köpa en använd begagnad hjälm. Du vet inte helt säkert vad en begagnad hjälp har varit med om. En hjälm som burits vid en olycka eller tappats kan vara skadad och inte skydda som den ska.
Dessutom har en använd begagnad hjälm format sig efter någon annans huvud, vilket betyder att den ger sämre skydd för dig som är hjälmens nya ägare.
Ryggskydd för dig som ska ta mc-kort
Det är klokt att skaffa en bra skyddsutrustning i god tid innan du tar ditt motorcykelkörkort. Då är du rätt utrustad redan när du övningskör och du kan köra säkert direkt när du har fått ditt körkort.
Ryggskyddet är en central del av skyddsutrustningen och ger skydd av din ryggrad om du råkar ut för en olycka. Tänk på att ryggskyddet helst ska täcka hela ryggraden för att vara riktigt effektivt. Det ska också kännas bekvämt och du ska kunna röra dig utan problem.
Kolla CE-märkningen
När du väljer ryggskydd är det viktigt att titta efter CE-märkningen. Den visar nämligen att skyddsutrustningen uppfyller viktiga säkerhetsstandarder som är godkända i Europa.
• EN 1621-1 är standarden för Level 1-ryggskydd.
• EN 1621-2 är standarden för Level 2-ryggskydd.
Level 2-ryggskydd ger starkare skydd än Level 1-ryggskydd
Ett Level 2-ryggskydd tar upp kraften bättre från slag och ger dig bäst skydd om du drabbas av en olycka.
Mc-jackor med inbyggda ryggskydd
Det kan kännas praktiskt med en mc-jacka som har inbyggt ryggskydd. Men viktigt att komma ihåg är att separata ryggskydd ofta skyddar bättre och kan anpassas mer efter din kropp.
Tips till dig som ska välja mc-ställ
Som motorcyklist behöver du ett mc-ställ som skyddar dig och är bekvämt att bära. Precis som många andra tillbehör finns många alternativ.
Mc-stället kombinerar jacka och byxa och kan tillverkas i skinn, kevlar eller starka textilmaterial. Du får ett effektivt skydd mot skrapspår och stötar om olyckan är framme. Det är vanligt att mc-ställ har inbyggda skydd för axlar, armbågar, höfter och knän.
CE-märkning
Precis som med många andra produkter ger CE-märkningen viktig information och först och främst ska du kolla att mc-stället har en CE-märkning. Information om vad CE-märkningen betyder bör följa med plagget när du köper det men be gärna om denna information redan före köpet.
Välj ett mc-ställ som syns i trafiken
När det gäller mc-ställets utseende kan det kännas viktigt att det är snyggt och matchar din motorcykel. Men allra viktigast är att det ger dig goda förutsättningar att synas bra i trafiken. Du kan bli mer synlig när du väljer ett ljust ställ eller ett ställ med reflekterande material.
Mc-stövlar som skyddar dina utsatta fötter
Fötterna kan vara extra utsatta vid motorcykelkörning, till exempel om du faller och får motorcykeln över foten. Med säkra mc-stövlar kan du undvika allvarliga skador på foten och smalbenet.
Det finns ett stort utbud av både stövlar och skor för motorcykelåkning. Välj en modell som är skön och säker! Tänk på att många – men inte alla – mc-stövlar har förstärkningar vid fotknölarna, underbenet och smalbenet. Det är dessa delar av foten och benet som behöver mest skydd vid en olycka.
Mc-handskar för nybörjare
När du förbereder dig inför mc-livet bör du ägna extra omsorg om mc-handskarna. Sannolikheten är stor att du tar emot dig med händerna om du ramlar av motorcykeln. Det sker reflexmässigt och är en naturlig instinkt för att skydda huvudet och kroppen. Därför är det mycket viktigt att välja mc-handskar som skyddar dina händer från stötar, skrapsår och andra skador.
Välj gärna mc-handskar med extra skydd för knogarna och inuti handen. Dessa områden av händerna är extra utsatta vid olyckor.
På sikt kan det också vara lämpligt att skaffa sig flera par handskar. På vintern, våren och hösten är det skönt med fodrade och vattentäta handskar. På sommaren vill de flesta ha tunnare, smidigare och svalare handskar.
Däck på motorcykel – vilka regler gäller?
Redan när du ska övningsköra är det viktigt att ha koll på vad som gäller för däcken. Minsta tillåtna mönsterdjup för däck på motorcykel är 1 millimeter. Det finns inget krav på speciella vinterdäck vid vinterväglag.
Så uppgraderar du A1-körkortet och får köra tunga motorcyklar
A1-körkortet är den perfekta starten på mc-livet. Det blir smidigt för dig att skaffa en högre motorcykelbehörighet.
Riskutbildningarna som du gjort när du tagit A1-körkortet gäller även för de högre behörigheterna. Du behöver inte heller avlägga kunskapsprovet igen.
Det du ska göra är följande:
• Ta ett nytt fotografi på ett förarprovskontor.
• Genomför och bli godkänd på ett körprov för den högre behörigheten.
Det finns ett undantag till detta: Om du tog ditt A1-körkort före den 1 november 2009 behöver du även genomföra riskutbildningarna: Riskettan och Risktvåan.